המעמד הנורא 4 שעות לפני ראש השנה - ועד הרבנים : ועד הרבנים המעמד הנורא 4 שעות לפני ראש השנה - ועד הרבנים

המעמד הנורא 4 שעות לפני ראש השנה

כ"ב אלול התשע"ד 17.09.2014

 לרישום לתפילה לחץ כאן

 

קרני שמש אחרונות של תשע"ד משתברות על אבני הכותל. יונה מתעופפת ומשק כנפיה נשמע היטב על רקע השקט מלא ההוד. מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א בכותל המערבי. הם פרשו מעיסוקיהם הרוחניים ובאו להרעיש עולמות. כאילו אין כלום, העולם נעצר בתורמי ועד הרבנים. רק ריבונו של עולם, גדולי הדור והתורמים.

מטרה ברורה מאד עומדת מאחורי המאמצים היוצאים מגדרם למעננו: קודם כל, להתפלל עלינו. עצם הקיום שלנו כאן שברירי להחריד. הכל נפיץ ועדין כל כך, וממש ממש לא מובן מאליו. חייבים לזעוק אל השם יותר מאי פעם. לקרוע, לבטל את רוע הגזירה.

שנית – החסות של גדולי הדור על עניי ארץ ישראל. הם רוצים שלעניים תהיה הרווחה. הם רוצים להוקיר לנו טובה על מה שעשינו עד הלום ומבקשים מאיתנו הלאה.

אם ימות השבוע האחרון של השנה שקולים כנגד ימיה כולה, שעות הסיום שלה הן ריכוז מתומצת של כל שעותיה. השם ממתין לנו, לתשובות ולתפילות שלנו, למעשים האחרונים שיכריעו את גזר הדין לטובה. גנזי אוצרותיו גדושים מתנות והוא ברחמיו מבקש לתת לנו תשע"ה מתוקה מדבש, מבורכת. רק תתפללו! רק תפתחו את השער מעט, כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם.

 את אותם השעות, הכי קריטיות והכי נשגבות בשנה, מעניקים גדולי הדור דווקא לתורמי ועד הרבנים. ארבע שעות אחרונות לפני ראש השנה הם יוצאים לכותל המערבי – בשבילנו. כך הם מקבלים את השנה החדשה: בתפילה על תורמי ועד הרבנים!

בבתי ישראל מתכוננים לשלושה ימי חג ושבת רצופים. המון תכונות וטרחה מגיעים לקו הסיום. הקיטל כבר מגוהץ, הסימנים שמורים במקרר בתוך קופסאות מסודרות. שעון שבת, ניגוב אחרון, מקלחות מקטן עד גדול… אין ספק שאלו שעות לחוצות.

גדולי הדור? – לא בלימוד מוסר, לא בתפילה אישית ושרעפים נשגבים. גדולי התורה מקדמים את ראש השנה בתפילה על תורמי ועד הרבנים. דווקא כך. דווקא כך!

הם יודעים כמה משפחות ניצלות מקריסה על ידי הועד. הם יודעים עד כמה העולם כולו עומד בזכות הצדקה העילאית הזו. הם יודעים כמה צרות נמנעות, כמה זכויות נזקפות וסנגוריות מושמעות בזכות ההתגייסות הקולקטיבית של עם ישראל למען מצוות הצדקה.

השנה אתם תעצרו רגע בתוך המהומה. עם מגב ביד אחת, מגהץ ביד השנייה וטלפון של 'שנה טובה' בין הראש לכתף, תתלווה אליכם תחושה עילאית, מיוחדת. תמריאו רגע מעל המרוץ העמלני עד לשעת הצפצוף ותפליגו אל הכותל המערבי, אל המעמד האדיר והנורא בפלטרין של מלך – – –

 

פתח פתוח

 

לפני המשפט המשמעותי ביותר עלי אדמות אנחנו מרכיבים הגנה איתנה וחזקה מאי פעם. שלושים וששה פרקליטי יושר, שלושים וששה גדולי עולם שיפעילו את כל כובד משקלם בערוץ הפתוח שלהם היישר לריבון העולמים. והם לא באים לבד. איתם באות עשרות שנות עמל ויגיעה בתורה הקדושה, מאות תשובות הלכתיות שנכתבו, אלפי תלמידים, רבבות דפי גמרא… משקל עצום, כבד ערך, שיטה את הכף לטובה.

הקדוש ברוך הוא רוצה לתת לנו. אלו ימי דין – ורחמים. אוצרות של חמלה וחסד. גדולי הדור פותחים לנו את הערוצים הישירים, צינורות צינורות של שפע וברכה לתורמי ועד הרבנים.

הנתמכים ממתינים לתרומות שלנו. המצב הכלכלי הורע מאד, משפחות רבות, יותר מידי, הצטרפו למעגל העוני והמצוקה. יתומים רבים נוספו רח"ל, וכמות מבהילה של בתים שבורים ממתינים למענק של לפני החגים. אצלם רעב ללחם הוא רעב במובן הכי פשוט ועצוב של המילים, שמצטרף לחולי, למתח הנורא שאוכל כל פיסת שפיות שנשארה עוד. החגים מתקרבים, אנחנו צובאים על הצרכניות וחנויות הבגדים והם עוד לא יודעים אם תונח על שולחן ראש השנה שלהם צנצנת דבש.

מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א מבקשים שנפרנס את העניים שלהם, והם בתמורה יעניקו לנו את שעותיהם המסולאות ביותר. ארבע שעות לפני ראש השנה, מעמד היסטורי שאין ולא יהיה כמותו. זוהי תפילה נטו של גדולי הדור היודעים על מה, כיצד ואיך להתפלל, המבטיחים לשפוך ליבם כדי שכל אחד ייוושע במהרה בישועה המיוחדת לה הוא נצרך.

העולם נקי. עמך ישראל טיהרו את הלבבות והזדככו לפני אביהם שבשמים. בתוך הזַכּות הזו, במקום הכי מקודש וקרוב בעולם, מפיות מקודשים בדברי תורה – נישאים התחנונים עלינו. לשפע, לבריאות, להצלחה ברוחניות ובגשמיות, לנחת מהילדים, לשלום בית, לפרנסה טובה… סנהדרין של צדיקי עולם משתפכים לפני הקדוש ברוך הוא אב הרחמן. והדמעות עולות למעלה, והתפילות ממריאות עם הצדקות שלנו. איזו זכות! איזו זכות. לא תסולא בפז.

 

מחיי הרבים

 

פתאום נוחתת עלינו שנת תשע"ה. המשיח טרם הגיע על אף שכולנו קיווינו לו, ואנחנו שבורים ונאנחים מהצרות שתכפונו. באוויר רובץ פחד סמיך, ממשי, מפני הדין הגדול והנורא. בחודשים האחרונים הקדוש ברוך הוא קירב אלינו יותר ויותר את המאורעות. הצרות היו כאן, מבית, צועקות אלינו להתעורר ולשוב עד אליו. האזעקות שכמעט כולנו חווינו הן קול שופר חזק המשבר את הלבבות. מנערים אותנו, מטלטלים אותנו!

ההתרחשויות הסוערות של תשע"ד לא נקבעו בזמן שארעו במציאות; הן נכתבו הרבה חודשים קודם, ביום הדין של השנה. התינוקות שנולדו בריאים, החתונות שנחגגו, הרגעים המאושרים בבית ובחוץ, ימי השגרה המבורכים. ולהבדיל – הטילים, ההרוגים, תאונות הדרכים, המחלות, האויבים שקמים עלינו לכלותינו. כשאנחנו מביטים על כל זה לאחור ואחר כך מישירים מבט קדימה, אל השנה העלומה עדיין – הלב מצטמרר. למה נזכה ולמה לא? אלו גורלות יחתמו בשבילנו בשמים?

החפץ חיים מעיד: העצה הטובה ביותר לזכות בדין – היא להיות אדם שהרבים צריכים לו. העצה הטובה ביותר לזכות בדין היא להיות מעמודי התווך של ועד הרבנים. להיות יהודי שמונה עשרה אלף נזקקים תלויים בו, לא פחות! ואת זה אומר החפץ חיים, לא אנחנו…

כדי להתפלל אל הקב"ה להשאיר את חיינו על מתכונתם ולהיטיב לנו – אנחנו פשוט לוקחים 'בני ערובה'. שמונה עשרה אלף נפשות שנתמכות על ידי ועד הרבנים –  זקוקות לנו, ריבונו של עולם! תשאיר אותנו למען הילדים שלך! אם לא ניתן כל אחד מאיתנו את תרומתו- מנין יאכלו ילדיך העניים לחם?

העצה הזו טובה לכל שנה והשנה בכפל כפליים. התרבו הגזירות הכלכליות – זאת אומרת שהעניים יותר תלויים בנו… יותר לא יסתדרו בלעדינו. קצבאות ילדים מקוצצות, מלגות הכולל שואפות למינימום, הישיבות כמעט קורסות… יותר צריך את התרומה שלנו! יותר חייבים להשאיר אותנו שלמים ובריאים, חיים וקיימים ומתפרנסים בכבוד- – –

זה עוד פן של 'צדקה מעבירה את רוע הגזירה'. עוד דרך טובה לשכנע את מלך המשפט להיטיב עמנו את גזר הדין.

ריבונו של עולם! תן לנו נחת מהילדים – כדי שנהיה פנויים לשמוע צעקת אביונים. תן לנו פרנסה – כדי שיהיה לנו הרבה מעשר וחומש לתת לעניי ועד הרבנים. תן לנו בריאות הגוף והנפש – כדי שלא נכלה ממוננו על רפואות ובתי חולים בזמן שאנו רוצים להעבירו לצדקה. תן לנו שמחות בלב שמח – ואנו נודה לך במתן שמחה לנתמכי הועד. תן לנו, ריבונו של עולם, שנה טובה ומאירה, גדושה בשפע, בבשורות טובות, ברפואות נחמות וגאולה שלמה, ואנו נחלוק את כל השפע והטוב יחד עם העניים שלך.

 

שיא השיאים

 

עכשיו, כשעולם רועד ומיטלטל – אי אפשר להסתפק בפחות מהמושלם ביותר. בימים אלו של טרום משפט מורים לנו גדולי הדור לקחת את הצדקה הכי מהודרת, הכי מדוקדקת, שהם בעצמם מנהלים אותה. נתאחד כולנו תחת מטריית ההגנה של ועד הרבנים, הצדקה שמקיפה את כל ערי ארץ ישראל ומצילה רבבות משפחות בכל שנה, ונזכה שיגזרו עלינו גזרות טובות ומתוקות.  

מדהים לראות איך בימים הנוראים פתאום כולם נהיים גבירים ותורמים בשטרות… כשמדובר בחיים שלנו, בילדים שלנו- שום מחיר לא יהיה גבוה מידי. אנחנו מתחמשים בזכויות הצדקה של ועד הרבנים. עוטים עלינו שריון חזק ובטוח של תורה צדקה ותפילה ומתחמשים בכוח תלמידי חכמים שהשם מקיים גזרותיהם.

כך ניגשים לפני מלך המשפט. צדקה ותפילה בשער השמים, וכל אחת מהן עילאית ומהודרת בתכלית ההידור. זה המינימום והמקסימום שכל יהודי הירא לדבר ד' צריך לקחת באמתחת הזכויות שלו.

 לרישום לתפילה לחץ כאן